Извор: Новинар.де
У првом делу шетње се није стигло до Прешева. Други је почео од границе са Црном гором… Фотографисао Шенон. |
Шетња Британца Кевина Шенона кроз Србију провлачи се кроз све српску штампу, ТВ чак и по личним блоговима. Представља се у најбољем могућем светлу а разлог је његова намера да “промовише Србију” западним туристима. Нико од његових спонзора не помиње нити обраћа пажњу на једну чак криминолошку и основну ноту ове шетње којом овај беспослени британски авантуриста приказује “Србију” свету за шта и ми, српски народ, плаћамо својим новцем? Одговор је сраман и дубоко увредљив.
Приказује Србију којој он сам одређује територијалност! Британац Шенон нашу земљу походи у два наврата а сваки пут се траса протеже од (до) Суботице па до (од) “јужних делова Србије” – и то најотвореније без Косова и Метохије! Све то уз ноншаланти осмех и махањем ручицом са страница најчитанијих листова. Ту његову ароганцију и рушење државности кроз “промоцију” дела српске државе као дефинисане целине финансира једна од највећих а у смислу промоције чак најважнија српска државна институција, Туристичка организација Србије а придружиле су се још неке српске као и компаније које раде у Србији. Због тога смо приступили истраживању које је трајало нешто преко два месеца како би дошли до коначних резултата и што потпунијег расветљења овог догађаја. Један од разлога што је истраживање тако дуго трајало је одбијање учесника да се јаве и одговоре на наша питања. На крају смо од већине њих ипак добили одговоре.
Прво да представимо, у најкраћем, “ликове” који чине ову причу.
Србија: Република Србија је демократска држава свих грађана који живе на њеној територији. Њена историја и достигнућа чине је саставним делом савремене цивилизације и међународне заједнице. У саставу Републике Србије су две аутономне покрајине: Војводина и Косово и Метохија 1)
Туристичка организација Србије (ТОС): Законом о туризму из 1994. године основана је као званични институционални носилац промоције туризма Републике Србије. Делатност ТОС-а је усмерена ка позицирању туристичког производа Србије на домаћем и иностраним тржиштима и туристичкој валоризацији компаративних предности Србије, као што су њен геостратешки положај, историјски, културни и природни идентитет.
Чланове управног и надзорног одбора и директора именује и разрешава Влада на предлог министарства надлежног за послове туризма. У складу са чланом 31. Закона о туризму средства за рад ТОС-а обезбеђују се из: (од четири треће је за ово разматрање најважније) 3) средстава буџета Републике Србије; 2)
Кевин Шенон:је британски авантуриста кога занима животна средина а још је и писац и филмаџија.3)
Писмо је прво послату британском шетачу са питањем зашто је КиМ изостављена из овог плана путовања и да ли га је неко из медија или људи које је срео већ питао ово? Одговора није било… Пошто је на званичном сајту ТОС-а ова шетња представљена је као студијско путовање, што дословно значи детаљно истраживање и представљање нечега, што је организовано управо од ове српске државне институције! Обратили смо се ТОС-у и кроз неколико дана добили одговор од директорке Гордане Пламенац (коју је на ово место именовало министарство при Влади Србије и која је у складу са овлашћењима која јој српско законодавство даје потписала одобрење о финансирању ове шетње). За портал Новинар.Де о овој намери она каже “у оквиру својих активности на иностраним тржиштима, а у складу са коришћењем савремених средстава комуникације, односно коришћења друштвених мрежа и других online комуникационих канала, Туристичка организација Србије у 2013. години отпочиње сарадњу са блогерима, чиме ће и на овај начин подићи видљивост дестинације и промовисати туристичке потенцијале Србије. С тим у вези, ступили смо крајем прошле године у контакт са британским блогером, Кевином Шоненом”.
Желели смо да знамо да ли су свесно ушли у финансирање овог пројекта који одељује Косово и Метохију од остатка Србије што је увредљиво за народ, супротно Уставу државе Србије и свим важећим законима по којима и та организација послује.
НДе: Ко је у име ТОС-е одобрио и потписао финансирање овог пројекта?
Пламенац: Финансирање ове посете је део Плана рада ТОС-а за 2013. годину, одобрено од руководства ТОС-а, Управног одбора ТОС-а и верификовано од стране Владе Републике Србије.
НДе: Колико је новца издвојено и уплаћено господину Шонену за овај његов пројекат? С обзиром на то да нисте приватна фирма, да се финансирате из буџета Републике Србије српски народ има право да зна колико је пара за то утрошено.
Пламенац: За боравак гдина Шенона у Србији, ТОС је уплатио следеће трошкове (наводи се прилично детаљан обрачун трошкова који обухвата авио карту Лондон – Београд – Лондон, затим аутобуску карту БГ – Суботица и једно ноћење у главном граду што је, по речима Гордане Пламенац укупно 27.475,50 динара. (Разговор је обављен у време прве шетње тако да ова сума представља половину, односно део трошкова).
НДе: Најважнија чињеница ове маршруте јесте то да се Косово и Метохија не помињу. Напротив, у потпуности се игноришу. Да ли сте то знали од почетка спровођења те идеје?
Пламенац: Гдин Шенон је већ раније кратко био у Србији и био одушевљен како туристичким потенцијалима, тако и гостопримљивошћу и срдачношћу нашег народа, те је дошао на идеју да у току 2013. године два пута борави по месец дана у Србији, тако што би је препешачио, и то у првој посети, реализованој зимус, од севера ка југу, тј. од Суботице до Прешева, а у другој посети, која се планира за лето, од југа ка северу, само другим путем. Након обављене летње посете, гдин Шанон планира и да напише путописну књигу о Србији. Сложићете се да се за месец дана не може препешачити цела земља”.
Сасвим сигурно се не може препешачити цела Србија за месец дана али када се од неке тачке полази неважно је колико још времена имате јер сте тек пошли! Ниједан фактор осим људског суда ту не може да утиче. На све ово Пламенац опуштено додаје “изјава да се један или други део земље игнорише не стоји јер се Национална туристичка организација максимално залаже за обезбеђење заступљености и покривености целе земље”(?!).
НДе: Ви сте и даље упорни у понављању идеје да се Србија простире од Суботице до Прешева. Поред књиге он ради и филм, који ће због главних финансијера који су из Србије, идеја о Прешеву као најјужнијој области Србије добити и те како на тежини. Да ли уопште имате намеру да представите Србију у свој њеној целини ма на какав год то начин било али да је у оквиру ове шетње о којој говоримо?
Пламенац: ТОС-у велико ограничење у промоцији представља чињеница да на Косову и Метохији нема локалних туристичких организација основаних у складу са Законом о туризму. Поред тога, Сектор за туризам у Министарству за привреду и финансије, које је наше ресорно министарство, за сада нема управне ингеренције над туризмом на КиМ, а такође ни управни надзор, односно надзор над категорисани смештајним и угоститељским објектима. Другим речима, систем туризма на КиМ не функционише на начин на који је то Законом успостављено у Србији, и с тим у вези, а због разлога пружања квалитета услуга као и безбедности, ТОС институционално није у ситуацији да стране новинаре и организаторе путовања у овом тренутку шаље на КиМ. Наглашавамо да у приликама када се обраћамо страним новинарима (а најбољи пример је конференција за новинаре на сајму ITB у Берлину у марту 2013.) истичемо богатство српског културно историјског и природног наслеђа на КиМ.
На тврдњу да на Косову и Метохији нема регистрованих туристичких организација обавили смо кратку претрагу по интернету а резултате, у виду списка једног дела регистрованих таквих организација и објеката са Косова и Метохије који функционишу по законима Републике Србије, а чија је делатност угоститељство и хотелијерство, послали Гордани Пламенац на увид. Неке од њих постоје и деценијама, међутим ТОС са њима никада није ступила у контакт и поред тога што послују искључиво по законима РС. Нисмо могки да се отмемо утиску, а да не би смо погрешно схватили ситуацију замолили смо за објашњење одакле им то незнање јер делује као да је оно намерно а не последица недостатака извора или информација. Поставили смо једноставно питање: Зашто то радите?
НДе: Зар за ТОС није релевантан ниједан од ових пореских обвезника чијим делом новца се и ви финансирате а онда плаћате некога да по свету говори како Косово и Метохија нису у саставу државе Србије? Шта би поред свих за вас било релевантно? Тешко је поверовати да је било лакше наћи једног британског блогера на интернету него све ове Србе који своје делатности обављају онако како сви остали у Србији раде а институционално су и повезани са вама?
Пламенац: Привредни субјекти које сте навели нису туристичке организације а у Србији ради 116 локалних ТО које се нажалост не протежу и на територију Косова. Наши напори да промовишемо Косово су континуирани и потврђени кроз публикације, промотивне кампање, сусрете са представницима туристичке индустрије. Током одржавања Сајма туризма у Београду у 2012. и 2013. години одржани су састанци и договорене активности са представницима ТО Звечан и ТО Зубин поток (врло чудно, с обзиром да је и у претходном одговору али и у овом допуњеном делу на почетку речено да ТО не постоје на Косову (и Метохији) и представником туристичке агенције из Косовске Митровице и препоручено им је да оснују регионалну ТО (представници нечега да тек организују то нешто). Састанци су одржавани и са представницима медија којима се константно представља културно историјско наслеђе на Косову и Метохији. Поново истичемо конференцију за новинаре у Берлину за време сајма ITB где сте могли и сами да се уверите у оно што говоримо, само да сте били присутни и где бисте и Ви могли нешто да кажете немачким новинарима у прилог Косову.
Овако разнолике одговоре здрав разум просто не може да прихвати као искрене па смо директорки Пламенац скренули пажњу и на њихове раније пројекте где је јужна српска покрајина такође изостављена у потпуности. Наиме кратки рекламни филм “СОУЛФУД СРБИЈА” је део пројекта ТОС-а под називом “Храна за душу” а приказује јединствене и најквалитетније прехрамбене производе из Србије баш какву промовише и овом шетњом – без Косова и Метохије. У брошури која уоквирује замисао и служи као основна информација Србија је подељена на следеће области : Источна и јужна, централна, западна Србија и Војводина. О Косову и метохији ни у једном делу овог пројекта апсолутно нема ни речи. Циљна група су страни туристи односно приказивање окрњене Србије онима који су нас бомбардовали да би она била таква. Изузетно добро урађен филм произведен је у продукцији “Сенсе филма” одакле су нам, такође након неколико покушаја, одговорили да они као техничка продукција одговарају за уметнички квалитет и у потпуности стоје иза филма који је део кампање. Питање зашто ни један производ са КиМ није обухваћен овим филмом је нешто што “није у њиховом домену” а за одговор сугерисали су да се обратимо наручиоцима овог филма, односно ТОС-у што смо и учинили.
НДе: Да је покрајина КиМ намерно запостављена од Британца и није нека изненађујуће чињеница али код вас се ово не дешава први пут. Ви сте и са пројектом “СОУЛФУД СРБИЈА” врло отворено и јасно изоставили јужну српску Покрајину и такав пројекат представљали страним туристима, организацијама и појединцима. Зашто одбацујете Косово и Метохију које има да понуди више него многи други делови Србије? Зашто га нема ни “у траговима”? Да ли сте икада од медија били упитани овако нешто?
Иначе, и те како постоје геограски заштићена храна и пића или (бар у потпуности испуњавају услове) на Косову и Метохији. Пре свих то су вина из Велике Хоче и Ораховца за која баш сви знамо као што знамо за Сјенички сир. После тога да напоменем и Шарски тврди сир који је апсолутно јединствен јер се тако, од тих састојака и на тај начин прави једино на Шар планини! Још једна више него позната ствар а нигде до сада експлатисана јесте и Косовска погача. Где год се правила њена “колевка” је на Косову и Метохији. Зашто нико од ових људи и ништа од ових производа већ годинама не постоје у вашој понуди? Колико знам ни у пројекту Соулфуд Србија нигде не кажете “дођите, једите и пијте” већ само приказујете шта то Србија има. Међутим, само она Србија од Прешева до Суботице. Зашто?
Пламенац: На ово питање Вам је већ углавном одговорено. Што се тиче кампање Soulfood Serbia желимо да Вас информишемо, мада је то више пута било поменуто у медијима, да су у филму и брошури представљене дестинације у Србији у којима се производи храна и пиће са заштићеним географским пореклом, а листу тих производа добили смо од институција надлежних за регистрацију производа са заштићеним географским пореклом. На тај начин је обезбеђено представљање аутентичних производа. Једини критеријум био је заштићени географски идентитет. Заштићени географски идентитет производа подразумева формално одржавање тог статуса који нажалост сви добри производи које сте поменули више немају.
Наше остале брошуре, уколико до сада нисте имали прилике да видите, можете погледати у нашем Инфо центру а ми Вас посебно упућујемо на брошуре Туристичка мапа Србије, Мапа манастира Србије, Културно благо Србије, Природа Србије – Одмор у покрету, у којима ћете видети да је укључена и понуда на КиМ, посебно српско културно-историјско наслеђе. Такође Вас позивамо да посетите наш веб сајт. И на крају, иако ТОС институционално није присутна на КиМ, користимо прилику да Вас обавестимо да један број туристичких агенција из Србије има у својим програмима КиМ у саставу обиласка Србије и региона, тако да је страним туристима који су заинтересовани за посету КиМ омогућено да га туристички организовано и посете.
О свему што радимо најбоље говоре резултати који за 2013. годину кажу да се број долазака страних туриста повећао за 6%. а број њихових ноћења за 9% у односу на 2012. годину. У прилогу овоме не иде само велика професионална одговорност већ и јак осећај родољубља који се осећа како у земљи тако и у иностранству. Свему томе бисте могли и Ви да допринесете уколико сте расположени.
Дакле, након више изнетих полуистина и неистина од стране Гордане Пламенац директорке ТОС-а ми смо још позвани да допринесемо јаком осећају родољубља уколико смо уопште заинтересовани. У складу са тим наставили смо истраживање како би на видело изнели “голу истину”.
У следећем делу преносимо интервју са власником једне од најуспешнијих српских фирми на КиМ, и то баш винаријом из Велике Хоче, о опхођењу државних органа према домаћим произвођачима на КиМ, затим законске одредбе о декларисању производа али и о високој правној централизацији система годинама уназад, као и кратак одговор надменог британског шетача “са краја на крај Србије”.
Пише:
Иван Максимовић,
Косовска Митровица, СРБИЈА
Извори:
No comments:
Post a Comment